Monday, February 9, 2009

Azab neraka

Gambaran Azab Yang Paling
Ringan di Dalam Neraka.
Wahai saudara-saudara ku sekalian! Azab yang terdapat di dalam neraka itu terlalu pedih dan terlalu berat untuk ditanggung oleh seorang manusia. Tidak ada seorang pun di kalangan ahli neraka itu mendapat keringanan dari kepedihan azabnya.Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Nu'man bin Basyir r.a. katanya:Telah bersabda Nabi s.a.w: Sesungguhnya seringan-ringan ahli neraka yang mendapat azab neraka dan menanggong siksanya pada hari akhirat ialah seorang lelaki yang namanya Abu Talib bapa kepada Saidina 'Ali k.w. dan bapa saudara kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang disiksa ia dengan diletakkan dua potong api neraka di bawah telapak kakinya. Dengan dua potong api neraka tersebut sudah cukup untuk menggelegakkan otaknya.Hadis dikeluarkan oleh Abu 'Isa al-Tirmidhi dengan katanya hadis ini Hasan lagi Sahih.
Saudara-saudara ku yang dikasihi Allah sekalian! Beriman dan berbuatlah amal kebajikan demi Allah dan agamaNya. Kerana dengan iman kepada Allah S.W.T. akan terlepas dari azab neraka Allah yang pedih tidak terkira dan di samping beramal salih kerana dengannya boleh meringan, mengurang dan menghindarkan sama sekali dari azab neraka.Jangan sekali-kali kita rajin beramal soleh tetapi tidak beriman dan berkeyakinan dengan hukum-hukum Allah S.W.T. Kita sering melakukan amal-amal kebajikan tetapi dalam masa yang sama kita angkuh dan sombong dengan Allah S.W.T. Kita mengingkari Keagongan dan Kebesaran Allah S.W.T.Lantaran itu kita sering membantah kehendak dan kemahuan Allah S.W.T. kerana keegoan diri kita. Janganlah kita menjadi seperti Abu Talib yang sering membantu Nabi dalam menyebarkan Islam(maksud dari beramal saleh) tetapi beliau enggan mengimani kerasulan Muhammad s.a.w. dan ketuhanan Allah S.W.T. yang akhirnya digambarkan oleh Rasulullah s.a.w.di dalam hadisnya di atas.
Kesimpulan.
Wahai saudara-saudara ku yang seiman! Marilah kita sama-sama memperkukuh keimanan dan memperkasa amal-amal salih kita agar kita tergolong di kallanga mereka yang berjaya di hari akhirat kelak dengan terlepas daari azab neraka. Na'uzubillah min dhalik.

1 comment: