Tuesday, October 6, 2009

Pembalasan Had Zina.

Di sini saya Huraikan semula Pembalasan Had Zina.

Pembalasan yang diperuntukkan terhadapa penzina, samada lelaki ataupun perempuan, samada yang belum muhsan (berkahwin) atau yang sudah muhsan. Kalau kita menyoroti kembali sejarah perkembangan pembalasan ke atas penzina, kita dapati pada permulaan Islam, ia berupa penahanan di dalam rumah-rumah dan tindakan yang menyakitinya samada dengan kata-kata atau sebat. Pembalasan sebegini adalah berdasarkan kepada firman Allah: surah An-Nisa ayat 15,


وَٱلَّـٰتِى يَأۡتِينَ ٱلۡفَـٰحِشَةَ مِن نِّسَآٮِٕڪُمۡ فَٱسۡتَشۡہِدُواْ عَلَيۡهِنَّ أَرۡبَعَةً۬ مِّنڪُمۡ‌ۖ فَإِن شَہِدُواْ فَأَمۡسِكُوهُنَّ فِى ٱلۡبُيُوتِ حَتَّىٰ يَتَوَفَّٮٰهُنَّ ٱلۡمَوۡتُ أَوۡ يَجۡعَلَ ٱللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً۬ (١٥)


yang bermaksud:
"Dan sesiapa yang melakukan perbuatan keji (zina) di antara perempuan-perempuan kamu, maka carilah empat orang lelaki di antara kamu yang menjadi saksi terhadap perbuatan mereka. Kemudian kalau keterangan-keterangan saksi itu mengesahkan perbuatan tersebut, maka kurunglah mereka (perempuan yang berzina itu) dalam rumah hingga mereka sampai ajal matinya atau hingga Allah mengadakan untuk mereka jalan keluar (dari hukuman itu)."
(An-Nisa,15)

Ayat di atas dengan jelas menunjukkan satu jenis pembalasan yang hanya diperuntukkan terhadapa penzina perempuan sahaja, iaitu pengajaran di dalam rumah sehingga mati. Tetapi oleh kerana ia hanya menetapkan pembalasan ke atas kaum perempuan sahaja, maka akibatnya bilangan penzina lelaki kian bertambah, lalu diturunkan pula ayat berikutnya yang khusus tentang pembalasan terhadap kaum lelaki yang berzina pula, firman Allah, surah An-Nisa , ayat 16 :


وَٱلَّذَانِ يَأۡتِيَـٰنِهَا مِنڪُمۡ فَـَٔاذُوهُمَا‌ۖ فَإِن تَابَا وَأَصۡلَحَا فَأَعۡرِضُواْ عَنۡهُمَآ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ ڪَانَ تَوَّابً۬ا رَّحِيمًا (١٦)

Yang bermaksud:
"Dan (mana-mana) dua orang di antara kamu yang melakukan perbuatan yang keji itu, (setelah sabit kesalahannya) maka hendaklah kamu menyakiti keduanya; kemudian jika mereka bertaubat dan memperbaiki keadaan diri mereka (yang buruk itu), maka biarkanlah mereka; kerana sesungguhnya Allah adalah sentiasa Menerima taubat, lagi Maha Luas rahmatNya."
(An.Nisa,16)

Jelas dari ayat di atas bahawa kaum lelaki yang berzina samada muhsan atau tidak, akan disakiti dengan kata-kata yang memburukkan dan memalukan mereka, atau kata-kata kesat serta hubungan yang tidak mesra, atau mencaci cela serta memukul mereka dengan sandal.

Kemudian pembalasan di atas ditukar kepada pembalasan sebat dan buang daerah ke atas penzina yang belum muhsan dan pembalasan rejam sampai mati (samada bersama-sama sebat seratus kali atau tidak) ke atas penzina yang telah muhsan. Perubahan ini berlaku disebabkan oleh turunnya firman Allah yang memansuhkan pembalasan sebelumnya, iaitu: surah An-Nur , ayat 2:


ٱلزَّانِيَةُ وَٱلزَّانِى فَٱجۡلِدُواْ كُلَّ وَٲحِدٍ۬ مِّنۡہُمَا مِاْئَةَ جَلۡدَةٍ۬‌ۖ وَلَا تَأۡخُذۡكُم بِہِمَا رَأۡفَةٌ۬ فِى دِينِ ٱللَّهِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ‌ۖ وَلۡيَشۡہَدۡ عَذَابَہُمَا طَآٮِٕفَةٌ۬ مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ (٢)

Yang bermaksud:
"Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman."
(An-Nur,2)

Dan firman Allah di dalam sepotong ayat yang telah dimansuhkan bacaannya : bermaksud,
"lelaki tua dan perempuan tua, apabila mereka berzina maka kamu rejamlah kedua-dua mereka sebagai satu amaran daripada Allah".
(Riwayat Ibn Majah, 2:854.)

Rasulullah SAW telah bersabda:yang bermaksud,
"Ambillah daripada saya, sesungguhnya Allah telah mengadakan jalan keluar untuk mereka (iaitu perempuan-perempuan yang berzina), jika dara dengan teruna maka disebat seratus kali dan dibuang daerah selama setahun, jika janda dengan duda maka sebat seratus kali dan direjam dengan batu." (Hadith di Riwayatkan Muslim, 11:190, Abu daud, 12:93, Al- Tirmidhi, 4:705 dan Ibn Majah, 2:853)

Itulah tiga bentuk pembalasan (iaitu sebat, rejam dan buang daerah) yang kekal sehingga hari ini sekalipun terdapat pandangan yang kurang sihat daripada sebahagian orang yang menganggap ketiga-tiganya sebagai pembalasan paling kejam dan tidak berperikemanusiaan serta tidak layak dilaksanakan pada zaman bertamadun ini. Hukum Allah tetap milikNya,kita hanyalah hamba-hamba yang wajib mematuhi kehendak dan suruhanNya.

Sebarang pandangan yang singkat tidak harus dijadikan alasan untuk tidak melaksanakan hukum-hukum Allah. Tujuan diadakan pembalasan di dalam Jenayah Zina ialah untuk mengawal keturunan manusia daru bercampur aduk dan mengawal kehormatan mereka dari tercemar.[1]


[1] 'Abd al-Qadir 'Audah, al-Tashri' al-Jinai al-Islami, 2:379, 380; Dr Wahbah al-Zuhaili, al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh,6:38.

Memutarbelitkan hukum Tuhan

Mohon rujuk majalah Tanwir edisi Ogos-September 2009. Majalah ini diterbitkan oleh Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA),Kementerian Penerangan komunikasi dan Kebudayaan Malaysia.

Lihat isu berkaitan Hukum Semasa.


Hukum wanita berjabat tangan dengan lelaki, kedudukan hukum rejam ke atas penzina : Qardhawi & Abu Zuhrah sembunyi fatwa!! Oleh Panel penulis JASA.

Sedikit yang saya faham, penulis cuba memutarbelitkan hukum berkaitan penzina. Seperti yang kita tahu, hukum ke atas penzina yg belum berkahwin dan sudah berkahwin adalah berbeza. Jika belum berkahwin, hukumannya sebat 100 kali dan dibuang negeri selama 1 tahun. Hukum penzina yang telah berkahwin adalah sebat 100 kali dan rejam sampai mati.

Tetapi dalam majalah Tanwir berkaitan isu ini, penulis itu menyatakan bahawa hukum penzina samada sudah berkahwin dgn belum berkahwin adalah sama sahaja, iaitu sebat 100 kali. Tidak ada Hukum Buang Daerah atau HukumRejam bersama-sama dengan hukum sebat itu. Ini berdasarkan dengan pemansuhan surah an-Nur ayat 2 . Walaupun ayat itu telah dimansuhkan tetapi hukum nya kekal (tetap) berdasarkan hadith nabi,yang bermaksud "lelaki tua dan perempuan tua, apabila mereka berzina maka kamu rejamlah kedua-dua mereka sebagai satu amaran daripada Allah". riwayat Ibn Majah, 2:854.

Saya telah merujuk sebuah Buku Undang-Undang Jenayah Islam (Jenayah Hudud) Karangan Dr Mat Saad Abd Rahman, HIZBI, Shah Alam,1993. Menurut buku ini ,Para ulama telah berijma' tentang peruntukkan Hukum ke atas penzina yang belum muhsan adalah sebat 100 kali bersama-sama Hukum Buang Daerah selama 1 tahun dan Hukum penzina yang sudah muhsan adalah Hukum sebat bersama Hukum Rejam sampai mati sebagai satu pembalasan ke atas penzina dan ia diterima oleh kesemua orang Islam kecuali kumpulan Khawarij Azariqah sahaja yg menolaknya. Pada Pendapat mereka, pembalasan ke atas penzina yang sudah muhsan adalah sama dengan pembalasan ke atas penzina belum muhsan iaitu hukum sebat yg sabit menerusi firmanNya di dalam surah al-Nur, ayat 2.Dan mereka menolak hadith2 yang berkaitan dengan hukuman rejam kerana ia dikatakan belum sampai masa ke peringkat hadith mutawatir.

Rejam adalah satu pembalasan, berat dalam jenayah zina yang bermaksud membunuh penzina yang sudah muhsan menerusi lontaran batu atau apa sahaja yang seumpamanya. Perlaksanaannya adalah terikat dengan kesempurnaan sifat ihsan dalam diri penzina. Kesempurnaan sifat ihsan pula terikat dengan beberapa syarat, sebahagian yang lain hanya diterima oleh setengah-setengah ulama' sahaja.

Selain pembalasan rejam terdapat pula pembalasan kedua yang diwajibkan ke atas penzina yang muhsan, iaitu sebat yang disebut oleh Rasullulah SAW di dalam Hadithnya: "...duda( apabila berzina) dengan janda disebat seratus kali dan direjam dengan batu. " Akan tetapi para ulama' telah berselisih pendapat tentang apa kah penzina muhsan hanya dikenakan pembalasan rejam sahaja atau rejam bersama-sama dengan sebat?

Sebahagian ulama' mengatakan bahawa sebat merupakan pembalasan kedua ke atas penzina yang muhsan. Mereka berhujah dengan firman Allah : surah an-Nur ayat 2, " Perempuan yang berzina dan lelai yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap orang daripada keduanya-duanya seratus kali sebat."

Dari ayat di atas telah menyebut hukuman sebat sebagai pembalasan asasi di dalam Jenayah Zina. Selepas itu sunnah pula menambahkan hukuman rejam ke atas penzina yang muhsan dan hukuman buang daerah ke atas penzina yang bukan muhsan sebagai pembalasan lain disamping hukuman sebat, di antaranya Rasullulah SAW telah bersabda : "Ambillah daripada saya, sesungguhnya Allah telah mengadakan jalan keluar untuk mereka (iaitu penzina perempuan), teruna ( apabila berzina) dengan dara disebat seratus kali dan dibuang daerah selama setahun, dan duda ( apabila berzina) dengan janda disebat seratus kali dan direjam dengan batu." (Hadith di riwayatkan Muslim, 11:190, Abu daud, 12:93, Al- Tirmidhi, 4:705 dan Ibn Majah, 2:853)

Dengan kerana itu, wajiblah dikumpulkan kedua-dua pembalasan itu ke atas penzina yang muhsan... 'Ali semasa pemerintahannya, telah menjalankan kedua-duanya ke atas seorang perempuan muhsan yang dikenali sebagai Sharahah apabila beliau menyebatnya pada hari Khamis dan merejamnya pada hari jumaat. 'Ali berkata, saya menyebatnya dengan kitab Allah dan merejamnya dengan Sunnah Rasullulah SAW... Mereka yang berpendapat begini termasuklah Ahmad bin Hambal(menurt salah satu riawayat daripadanya), ulama' Mazhab Zahiri, Mazhab Shi'ah Zaidiyyah dan lain-lain.[1]

Putarbelit yang dipaparkan dalam majalah itu amat merbahaya kerana ia berkaitan dengan Hukum yang telah Allah dan Sunnah Rasullulah tetapkan.


1.( Ibn Rushd. Bidayat al-Mujtahid, 2:363; Ibn al-Humam, Sharh Fath al-Qadir, 4 : 133; al- Sheikzakaria al-Ansari, Asna al-Matalib 4:128; Ibn Qudamah, al-Mughni,10:25; 'Abd al-Khaliq al-Nawawi, al Tashri, al-Jinai,h90, 'Abd al-Qadir 'Audah, al-Tshri al-Jinai al Islam ,(2:385)